گوگل ادز یک مکان عالی برای هدر دادن پول است، یک اکانت می سازید و تمام سرمایه بازاریابی خود را در چند ساعت مصرف میکنید. اما این یک طرف قضیه است. در طرف دیگر با کمی تحقیق و بررسی میتوانید به این موضوع پی ببرید که کدام کلیدواژهها جهت تبلیغات برای شما مثل معادن طلا عمل میکنند و کدام کلیدواژهها باعث هدررفتن اعتبار اکانت میشوند.
در این مطلب به معرفی روشهای مختلف برای بهینه سازی اکانت گوگل ادز و کاهش حداکثری هزینه کلیکها میپردازیم. پیشنهاد می شود پیش از آغاز مطالعه این مقاله، “تبلیغات در گوگل، هزینه است یا سرمایه؟” را بخوانید و با ما همراه باشید.
یکی از سریعترین کارهایی که میتوان برای کاهش هزینه کلیکها انجام داد کم کردن سقف مبلغ پیشنهادی برای هر کلیدواژه است. اگر هزینه کلید واژههای شما برای نمایش در بالای صفحه تنظیم شدهاند میتوانید با کاهش هزینه حداقل تا ۳۰% در هزینهها صرفهجویی کنید.
اگر هدف کمپین تبلیغاتی شما دریافت بیشترین کلیک است و استراتژی خود را بر روی Manual CPC قرار دادهاید همین الان دست به کار شوید و استراتژی کمپین را به Maximize clicks تغییر دهید. در این روش گوگل با گذشت زمان و بهرهگیری از سیستم Machine Learning به خوبی کار بهینه سازی را برای دریافت بیشترین کلیک و با بهترین قیمت، انجام خواهد داد.
همان قدر که اضافه کردن کلیدواژههای مرتبط برای یک کمپین لازم و ضروریست، حذف کلماتی که دستاوردی برای ما ندارند نیز دارای اهمیت است. برای درک بهتر این مطلب به مثال زیر توجه کنید:
در صورتی که زمینه کاری شما طراحی سایت است و می خواهید از همین کلیدواژه (طراحی سایت) در تبلیغات خود استفاده کنید حتما حواستان به کلماتی که ممکن است قبل و بعد از کلیدواژه توسط کاربران قرار گیرد، باشد.
مثلا اگر فردی عبارت “آموزش طراحی سایت” را در گوگل سرچ کند و حالت کلیدواژه بر روی حالتی به جز Exact قرار گرفته باشد به احتمال فراوان تبلیغات شما به آن فرد نمایش داده می شود، و با توجه به اینکه حوزه کاری شما در زمینه آموزش نیست اگر فرد بر روی تبلیغ شما کلیک کند آن کلیک سودی برای شما نخواهد داشت و اصطلاحا شما یک کلیک هرز دریافت کردهاید.
برای پیشگیری از این کار می توان با تعریف کلمه “آموزش” در قسمت Negative Keywords از نمایش سایت در نتایج جستجو جلوگیری کرد.
پس از مدتی خواهید توانست در ستون Search Terms به لیست انبوهی از جستجوهای کاربران که منجر به نمایش تبلیغات شما شده است، دسترسی پیدا کنید. با بررسی این بخش، لیست کلیدواژه هایی که مایل به نمایش تبلیغ با آنها نیستید را یافته و سپس در قسمت Negative Keywords اضافه کنید.